به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف، امروز (۲۷ آذر ۱۴۰۴) در سیوهشتمین نشست معاونین حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، ضمن تبریک روز حملونقل اظهار کرد: حوزه حملونقل یکی از حوزههایی است که تأثیر بسیار زیادی بر مسائل زیستمحیطی دارد و اگر به آن توجه نشود، ما به سمتی میرویم که آلودگی را تکثیر کنیم.
وی افزود: نباید اجازه دهیم در شهرهای دیگر مشکلاتی که در تهران وجود دارد، ایجاد شود. ما هرچه در حوزه مترو، اتوبوس و نوسازی ناوگان کار میکنیم، اما باز هم دستگاه متولی موضوع، به صورت پررنگ ورود پیدا نمیکند. در شهر مشهد، نیروگاههایی وجود دارد که مازوتسوزی میکنند و این یکی از مشکلات اصلی آلودگی هوای این شهر است.
شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه مشهد صرفاً شهر ما مشهدیها نیست و خدمت به مشهد، خدمت به کل مردم ایران است، عنوان کرد: براساس سرشماری سال ۹۵، مشهد حدود ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که الان بیشتر شده است. ما یک میلیون نفر مهمان ناخواسته داریم که ۵۰۰ هزار نفر رسمی و ۵۰۰ هزار نفر غیررسمی هستند. ۳۰ میلیون زائر ایرانی و ۴ میلیون زائر خارجی نیز در سال داریم.
وی بیان کرد: دولت در حوزه حملونقل کمکی نمیکند. ۲۱ همت برای کلانشهرها در حوزه مترو و اتوبوس در نظر گرفتند که باید پیگیری شود تا شهرداران سهم خود را بگیرند. در دوره ششم، تاکنون ۳۵۰ دستگاه اتوبوس وارد کردیم، ۳۳۰ دستگاه دیگر وارد خواهیم کرد که ۲۰۰ دستگاه تا پایان سال وارد میشود. ۱۷۰ اتوبوس را نیز اورهال کردیم. سرانه اتوبوس را تا پایان این دوره به ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه میرسانیم.
قلندرشریف ادامه داد: همچنین در این دوره، در چهار خط مترویی در حال فعالیت هستیم. پنج همت برای تجهیزات با قرارگاه خاتمالانبیا(ص) قرارداد بستیم. قرارداد خرید ۶۰ واگن جدید به مبلغ ۱۰ همت را نیز منعقد کردیم. خط سه بهشدت فعال است. حفاری خط سه، در این دوره به اتمام میرسد. خط چهار در حال حفاری است که ۶ کیلومتر حفاری شده و بهزودی از محدوده حرم خارج میشود و به سمت شرق مشهد میرود.
وی اضافه کرد: با همه سختیها و کمبود منابع مالی، در چهار خط مترویی فعال هستیم. ساخت هر کیلومتر خط قطارشهری، ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد. ریسکپذیری ما در حوزه قطارشهری در مشهد جواب داده است؛ در چهار سال گذشته، ۱۸.۶ همت اوراق مشارکت گرفتیم و فروختیم و امسال یکسوم را گرفتیم.